
Trestá se i pokus o úder
O červené kartě pro Maria Ličku z pondělní dohrávky 13. kola Gambrinus ligy se bude mluvit možná víc, než o skvělé hře Baníku Ostrava. Pár minut před koncem zápasu v Mladé Boleslavi ji ostravský záložník viděl za naznačení úderu protihráči. Na první pohled hodně přísná karta.Jenže podle pravidel šlo o jednoznačné hrubé nesportovní chování, za které červená karta musí následovat. Lička totiž naznačil úder soupeři v přerušené hře. A to pravidla hodnotí vyloučením. Zákazanou hrou a nesportovním chováním se zabývá pravidlo XII., které uvádí i konkrétní případy, kdy rozhodčí musí hráče vyloučit:
„Dalším projevem hrubého nesportovního chování např. je, jestliže hráč mimo hrací plochu nebo v době, kdy je hra přerušena, se vůči soupeři dopustí některého z přestupků uvedených v části A pravidla XII.“
A v části A pravidla XII. je uveden následující přestupek: „hráč udeří nebo se pokusí udeřit soupeře“.
Pravidlový expert ČMFS Jiří Kureš: Je to v kompetenci rozhodčího
Ve včerejším zápase Mladé Boleslavi s Baníkem Ostrava byl vyloučen ostravský Mario Lička. Viděl jste to utkání a můžete k vyloučení něco dodat?Zápas jsem bohužel neviděl, takže těžko to můžu zcela přesně hodnotit. O co tam šlo?
Mladoboleslavský Václav Kalina fauloval ostravského Maria Ličku. Lička se však hned po odpískání faulu po Kalinovi ohnal a pokusil se ho udeřit. Udeření však nedokončil, přesto za něj dostal červenou kartu. Kalina za předchozí zákrok byl napomenut.K tomu lze říci, že podle pravidel se trestá jak samotné udeření, tak i jen pokus o udeření. Je to stejné jako podražení a pokus o podražení. Mělo by se to trestat jako nesportovní chování nebo hrubé nesportovní chování.
Navíc se tento incident udál v přerušené hře.O to je to horší, že se to stalo v přerušené hře. Tím spíš se to dá posoudit jako hrubé nesportovní chování.
Na základě čeho se rozhodčí rozhoduje mezi nesportovním chováním a hrubým nesportovním chováním?Jde o to, jakým stylem je ten zákrok proveden. To znamená, s jakou silou a tak podobně. Rozlišení druhu provinění je zcela v kompetenci rozhodčího.
Vy se tímto vyloučením nejspíš budete zabývat ve čtvrtek na Komisi rozhodčích. Jaký závěr lze očekávat?Tam si to v klidu probereme a uvidíme. Je to v kompetenci rozhodčího, takže v těchto případech většinou dáváme za pravdu rozhodčím. Pokud se ale ukáže, že se mýlil, tak mu to samozřejmě můžeme vytknout. Snažíme se, aby rozhodování bylo jednotné.
PARTNER WEBU:
www.efotbal.cz